Bli trygg i telefonen!

Jag tror att du liksom jag ibland kan tycka att det är läskigt att kontakta personer över telefon. Allra helst om det är någon man aldrig tidigare pratat med, eller om det är ett viktigt samtal. Det gör att vi ibland drar oss för att göra samtalen, som ofta är viktiga för oss, eller helt låter bli att göra det eftersom “andra saker” lätt kommer emellan. Telefonen kan...
Läs mer

Tre enkla steg till en ökad försäljning!

Hejsan! Kul att du läser just den HÄR texten, och att du liksom jag tänker göra 2013 till det bästa året någonsin! I förra säljtipset skrev jag om vikten av att sätta säljmål, och att göra en plan för sin egen säljutveckling. Missade du det kan du läsa det här: Ett av de vanligaste målen som sätts är: “Jag ska ha fler affärer i år” eller “Jag ska sälja...
Läs mer

Ge dig själv en tidig julklapp!

Nu när julen närmar sig med stormsteg och året går mot sitt slut, är det många som sätter sig ner och gör upp mål för 2013. Det kan vara mål och listor som handlar om att börja träna, äta bättre, resor att göra, spendera mer tid med nära och kära osv. Vilket är klokt att göra eftersom det ökar medvetenheten om vad du vill göra, och det ökar sannolikheten att du faktiskt...
Läs mer

Vad händer i dig när kunden säger ”Nej”?

Försäljning skiljer sig från många andra yrken på flera punkter men troligen allra mest på denna: Mental inställning är ofta viktigare för resultatet än kunskap om specifik produkt/tjänst. Det innebär att rätt mental inställning i de flesta fall väger tyngre än rätt säljteknik kring det du säljer. Man kan säga att säljtekniken kommer med tiden om den rätta inställningen...
Läs mer

Konstpausen – att sälja med tystnad

Du gör konstpauser varje dag. Under i princip varje samtal i ”verkliga livet” gör du pauser då du talar, för att släppa in andra i samtalet, och för att upprätthålla kontakten. Detta sker ofta omedvetet och syftar till att alla parter ska känna sig involverade i samtalet. Konstpauser är en av de viktigaste pusselbitarna då du bygger relation  med andra människor. Detta gäller...
Läs mer

Referenskunden – det glömda vapnet

I säljsammanhang är det effektivt att nyttja människans flockbeteende. Vi gör gärna som andra gör, och allra helst som de man själv känner. Det har bekräftats i flertalet psykologiska studier. Så vad innebär detta konkret för dig som jobbar med...
Läs mer