En historia som säljer…

Är du bekant med storytelling som säljverktyg? Oavsett i vilken grad du praktiserar det idag, så är detta säljtips för dig!

Vi har i tidigare säljtips kunnat läsa om kärnvärden (du hittar det annars här) och vilken funktion dessa kan fylla för dig i din kommunikation och försäljning. För att väcka liv i våra kärnvärden och selling points (vår produkts eller tjänsts “hårdare värden” och egenskaper) och aktivera känslor hos den vi kommunicerar med använder vi oss av världens kanske mest kraftfulla verktyg; storytelling. Kortfattat kan det beskrivas som vår förmåga att berätta historier. Till vår hjälp kan vi ha ord, bilder, ljud och symboler.

Storytelling är troligen lika gammalt som mänskligheten i och med att det går tillbaka till rötterna inom kommunikationen mellan människor. Det har varit en nyckel till att bygga starka relationer med andra människor och därmed också till vår överlevnad. Du använder dig av storytelling varje dag och för det mesta sker det på ett helt omedvetet plan. Du bara gör det. Du berättar vad du gjorde igår, vad du ska göra på kommande semester och du berättar en historia för din partner om varför ni ska investera i en ny platt-tv. Det mesta av vår kommunikation består av att vi berättar historier för varandra, och vi är av naturen väldigt duktiga på det. Tänk bara på hur mycket du påverkats emotionellt av vad andra berättat för dig, bara den senaste veckan. Tänk på alla filmer, all musik som på ett eller annat vis förmedlat en historia och aktiverat känslor hos dig! Vi använder oss av storytelling (och kommer i kontakt med det) varje dag utan att tänka på det. I försäljning är det just det, att vi ibland gör det utan medvetenhet, som skapar problem och oönskade effekter.

Genom att öka medvetenheten kring hur du använder dig av storytelling då du presenterar (läs säljer) ditt företag, dig själv eller dina produkter och tjänster blir kommunikationen mer levande och intressant för mottagaren. Du väcker då fler känslor och gör därför ett större mentalt avtryck hos personen. Väver du medvetet in dina kärnvärden och selling points i din storytelling, ökar du också sannolikheten för att aktivera rätt känslor hos personen vilket gynnar din försäljning.

Tips! Ett bra sätt att förmedla och förankra dina kärnvärden och selling points är att du i din storytelling pratar om dem ur en tredje persons perspektiv. T.ex. istället för att säga:

“Du borde köpa den här bilen för den har ett bromssystem i världsklass”

Så kan du genom storytelling genom tredje person säga:

“Många familjer som jag träffat har valt att köpa just den här bilmodellen, eftersom de har en trygg känsla när de kör bilen, då den har ett av de bästa bromssystem i hela världen. Systemet har tagit 15 år att utveckla, och när det blev klart var det för ingenjörerna som att en dröm gick i uppfyllelse”.

Vilket sätt att föra fram informationen tror du skapar bäst känsla hos kunden? Skillnaderna mellan uppläggen är påtagliga, då vi i exempel nr två:

  • Är mer levande i hur vi kommunicerar
  • Är mindre konfrontativa (vi säger inte till kunden vad den ska tycka)
  • Också använder oss utav mekanismer kopplat till vårt flockbeteende. De flesta människor vill helst inte vara först med att köpa och prova något. Detta sker oftast på ett undermedvetet plan. Det är ett av skälen till att kända bästsäljare fortsätter att sälja bättre än liknande produkter i sortimentet. Det upplevs som “tryggare” att köpa en produkt man vet att andra också valt att köpa. Detta går stick i stäv med vår generella uppfattning om att vi är självständiga individer, men verkligheten talar sitt tydliga språk.

Olika kunder har såklart olika personligheter vilket kräver variation i hur vi kommunicerar. Att i större utsträckning använda oss av storytelling i tredje person, är däremot ett säkrare kort om du vill öva upp din förmåga att kommunicera och förankra dina kärvärden och selling points så att det fungerar gentemot de flesta du möter. Prova dig fram, lek med det, och framförallt gör det på ett sätt som sätt känns naturligt för dig och lämpar sig för syftet med din kommunikation.

Jag önskar dig en fortsatt fin vecka=)

P.S. Om du inte redan gjort det, klicka och fyll i din epostadress HÄR och ta emot konkreta säljtips 1-2 ggr  i månaden. Helt utan kostnad. De fungerar som din “digitala säljcoach” som ger dig kunskap och inspiration på regelbunden basis!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>