Referenskunden – det glömda vapnet

I säljsammanhang är det effektivt att nyttja människans flockbeteende. Vi gör gärna som andra gör, och allra helst som de man själv känner. Det har bekräftats i flertalet psykologiska studier. Så vad innebär detta konkret för dig som jobbar med försäljning?

Genom att t.ex. använda referenser som din blivande kund känner eller kan relatera till, ökar du dina chanser att det du säljer uppfattas som mer trovärdigt och logiskt för kunden.

Genom att den nya kunden omedvetet tänker sig in i referenskundens perspektiv, blir det också lättare för kunden att rättfärdiga beslutet för sig själv (och gentemot chefer, kollegor etc). Säljet kommer då ofta mer naturligt. Med en bra känsla i magen.

Denna enkla teknik går att använda i stort sett, oberoende vad du säljer för tjänst eller produkt.

Vilka referenskunder har du? Hur använder du dom idag?
När i säljprocessen kan du nämna din referens på ett naturligt sätt?


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>