Vem är DU som säljare?

Vem är du som säljare och vem vill du vara?

I min vardag som säljare, entreprenör och säljcoach möter jag ofta olika säljare, entreprenörer och företag som har gemensamma problem när det kommer att förbättra sin försäljning. Det spelar sällan någon roll vilken bransch de tillhör eller hur stor verksamhet de bedriver. Vissa problem och hinder verkar vara mer generella än andra. Även om orsakerna till varför försäljningen inte går som man önskar självklart är högst individuella och kan variera, finns det allt som oftast gemensamma nämnare till vad som begränsar människor i sin vidare utveckling. Dessa “generella bromsklossar” är oftast mentala och handlar om hur vi som människor och hur vår hjärna fungerar.

Eftersom bromsklossarna oftast är generella och handlar om vår mänskliga psykologi, så spelar sådant som bransch, företagets storlek eller arbetstitel mindre roll. Problemen är oftast desamma, liksom lösningarna. Den mentala bromskloss jag kunnat hitta hos flest, och som håller många tillbaka i deras säljutveckling, är hur de identifierar sig med försäljning.

För att göra en nulägesanalys på dig själv, gör den här övningen innan du läser vidare:

1. Vad har du för känslor och associationer kopplat till försäljning? Negativa såväl som positiva. Skriv ner dina svar på ett papper eller i ett dokument på datorn:

OBS! Skriv ned de känslor och associationer som du spontant kommer att tänka på. Undvik att korrigera och fundera för mycket då du svarar. Bara skriv ner de saker som först dyker upp i huvudet! Kom ihåg, det är vad du PÅ RIKTIGT känner och associerar med försäljning i dagsläget som spelar roll, inte vad du borde eller vill känna. För att övningen ska ge bästa effekt är det därför viktigt att du svarar ärligt. Ta den tid du behöver. Fortsätt sedan till nästa steg.

2. Är de negativa känslorna och associationerna fler än de positiva? Om ja, ingen fara det är helt normalt. Allra helst när det kommer till vår koppling till försäljning. Om nej, grattis du är en bra bit på vägen, då du mentalt är mottaglig och redo för att verkligen lyfta din försäljning till nästa nivå.

3. Sortera och samla de negativa respektive positiva känslorna och associationerna så att de har varsin spalt i dokumentet. Spara dina anteckningar för framtiden.

4. Skriv därefter längst ned på samma papper och besvara följande frågor:
Hur vill du att försäljning ska vara för dig?
Hur skulle du vilja definiera försäljning?

5. Lägg in påminnelser i din kalender om att göra övningen en gång i kvartalet. På så vis följer du upp och ser vilka saker du kommit tillrätta med och vilka som eventuellt fortfarande är mentala bromsklossar som begränsar dig i ditt försäljningsarbete. Kanske har det tillkommit nya känslor och associationer till försäljning, både positiva och negativa?

Hur vi känner och ser på något, är helt avgörande för hur vi kommer att agera och med vilken kraft vi gör det. Hur vi väljer att se på försäljning avgör huruvida vi kan identifiera oss med det eller inte. Ju mer vi kan identifiera oss med något, t.ex. försäljning, desto mer motiverade brukar vi också vara att göra det. Dessutom har vi mer roligt under tiden!

Vi människor har en tendens att skjuta upp och förhala de sysslor vi tycker är tråkiga. Arbeta därför aktivt med hur du förhåller dig till och ser på försäljning! Detta är avgörande för att lyckas och ha roligt i ditt försäljningsarbete.

Kom ihåg: Du och bara DU bestämmer hur du ser på och identifierar dig med försäljning! Detta är ett val du gör, medvetet eller omedvetet. Med detta säljtips vill jag uppmuntra dig att göra det ur medvetenhet, eftersom din försäljning på så vis blir bättre och mer utvecklande för dig som individ! 

Jag önskar dig en fortsatt fin vecka=)

Tycker du att detta säljtips var användbart för dig? Låt mig veta! Se också gärna till att dela med dig till dina vänner på Facebook, Twitter eller över mejl (knapparna här till höger).

Med kärlek/Richard

P.S. Om du inte redan gjort det, klicka och fyll i din epostadress HÄR och ta emot konkreta säljtips 1-2 ggr  i månaden. Helt utan kostnad. De fungerar som din “digitala säljcoach” som ger dig kunskap och inspiration på regelbunden basis!
Bilden i säljtipset är skapad av Albin Hagberg Medin på mentalfrihet.nu


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>