Vilka kärnvärden har din produkt?

En viktigt sak att tänka på, oavsett vilken produkt eller tjänst du säljer, är att ta reda på vilka triggers - orsaker till köp – som det du säljer har gentemot din kund. Trots att vi som företagare eller säljare förstår och tycker om det vi säljer, är det lätt hänt att bli fartblinda och bara köra på i gamla vanliga hjulspår. Det du själv tycker är viktigast och vad dina kunder tycker är viktigast är ibland olika saker.

Med kärnvärden menas här de egentliga skälen till att kunden vill köpa din produkt eller tjänst. Sakerna som gör det “rationellt” med en affär. Kärnvärden som förmedlas och förankras ger en bra känsla i magen hos kunden.

Alla produkter som idag sälj på marknaden har kärnvärden som du som säljare (och företagare) har nytta av att känna till. Allra viktigast är att veta hur du förmedlar och förankrar dina kärnvärden hos kunden. Några exempel på kärnvärden, som tex en säljare för Coca Cola bör förankra då de träffar kunder är:

Tryggheten
Coca Cola  har historiskt sett alltid sålt bra, oavsett konjunktur, vilket minskar risken för den som köper in partier med drycken

”Varumärket gör jobbet”
Alla känner idag till Coca Cola genom år av marknadsföring, vilket underlättar
och spar pengar i egen reklam för butiken/macken/restaurangen etc.

Dessa är ett par av de kärnvärden som en säljare för Coca Cola har nytta av att förankra vid säljmöten för att öka sina chanser till försäljning. Inte minst den långsiktiga försäljningen förbättras då kunden köper igen, av precis samma skäl som första gången.

Vilka kärnvärden har produkten du säljer? Ta dig en rejäl funderare, diskutera gärna saken med dina kollegor och skriv ned det ni kommer fram till. Och kom ihåg det klart mest effektiva; att fråga dina kunder! Det är väl värt tiden du lägger ned, eftersom du efteråt är säkrare på att du och de andra i företaget jobbar på rätt sätt och i rätt riktning!

För att ta del av fler kostnadsfria säljtips löpande, signa upp dig på vårt nyhetsbrev uppe till höger, och gå in och gilla vår Facebook-sida: http://www.facebook.com/saljtips


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>