Tre enkla steg till en ökad försäljning!

Hejsan! Kul att du läser just den HÄR texten, och att du liksom jag tänker göra 2013 till det bästa året någonsin!

I förra säljtipset skrev jag om vikten av att sätta säljmål, och att göra en plan för sin egen säljutveckling. Missade du det kan du läsa det här:

Ett av de vanligaste målen som sätts är: “Jag ska ha fler affärer i år” eller “Jag ska sälja för mer än i fjol”.
För att detta ska vara möjligt är det viktigt att du blir bättre på att skaffa fler kunder, eller sälja mer till dina befintliga. Oavsett behöver du bli bättre på att komma till skott. Att inte fastna i säljprocessen, utan ta dig hela vägen in i mål så ofta som möjligt! Jag kommer nu lista 3 stycken knep som fungerar utmärkt i de flesta branscher och säljprocesser då du vill öka antalet affärer. Det finns såklart många fler knep (som tas upp i framtida nyhetsbrev), det viktiga är att du börjar praktisera ett par av dom, och du märker resulta:

1. Spendera tid med “rätt kunder”:
Se till att lägga så mycket du kan av din tid på att träffa kunder. Samt att du träffar rätt kunder, dvs de kunder som verkligen behöver det du säljer, att de uppfyller de kundkriterier ni satt upp. Läste jag rätt? Finns det kriterier för vilka kunder du bör arbeta med? Ja, om du vill bedriva en lönsam och effektiv försäljning med långa relationer. Granska dina 10 bästa kunder och skriv ned på ett papper vilka saker/egenskaper de har gemensamt. Nu vet du vad du ska leta efter för att känna igen hitta fler av de “bästa kunderna”.

2. När, var och hur ska ni gå vidare?:
Glöm aldrig att det är ditt ansvar att föra affären framåt. I en drömvärld skulle kunderna göra detta, men du som jag vet att detta inte är så det ser ut. Det är bara att gå till dig själv för att se att saker lätt kommer emellan, glöms bort, prioriteras bort etc. Ta därför som rutin att ALLTID bestämma när, var och hur ni ska följa upp mötet. Det gäller även för dig som arbetar mycket över telefon. Det är ditt ansvar,

3: Våga ställa frågan!
“Vill du gifta dig med mig?”. Om du inte frågar, får du inte svar. Det största skälet till missade möjligheter till affär, är att den som har den säljande rollen missar att hjälpa kunden till avslut. Det kan istället bli att du översäljer, pratar för mycket och på så vis tröttar ut och skrämmer iväg din potentiella kund. Det kan också uppfattas undermedvetet hos kunden som att du är osäker på dig själv och det du gör. Så gör till rutin, att så ofta tillfällen ges, våga ställa frågan om hur ni ska gå vidare/göra affär etc. Taktfullhet och tajming är ledorden och rätt använda gör du både dig själv och kunden en tjänst genom att använda dom. För många kan denna enkla förändring mer än fördubbla antal affärer!

Ovanstående punkter är såpass viktiga i försäljning, att jag kommer göra gå igenom samtliga på djupet i framtida säljtips!

Tycker du att detta säljtipset var användbart för dig? Låt mig veta! Se också gärna till att dela med dig till dina vänner på facebook, twitter eller över mejl (knapparna här till höger)

Med kärlek/Richard

P.S. Om du inte redan gjort det, klicka och fyll i din epostadress HÄR och ta emot konkreta säljtips 1-2 ggr  i månaden. Helt utan kostnad. De fungerar som din “digitala säljcoach” som ger dig kunskap och inspiration på regelbunden basis!


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>